maandag 31 maart 2014

Interactie in de klas

Het project is al over de helft en ik ben hier nu alweer bijna 2 weken. De tijd vliegt. Alle projecten boeken flinke vooruitgang. De school begint al echt ergens op te lijken en het bouwteam is al begonnen aan de afwerking. Het kennisoverdracht team is druk bezig met het geven van hun cursussen. En wij zijn alweer aangekomen bij onze 6e training van de 9. Ook wij zien veel vooruitgang bij de docenten.

Iedere week weer zijn de docenten enthousiast aanwezig en werken ze actief mee tijdens de trainingen. Je merkt dat de docenten gewend beginnen te raken aan onze werkwijze en steeds actiever meedenken bij de vragen die wij ze stellen.


De afgelopen trainingen hebben we ons gericht op het werken met en het maken van materialen. Zo hebben ze klokken, geodriehoeken en geometrische vormen gemaakt en zijn ze deze materialen nu aan het gebruiken tijdens hun wiskunde lessen. Dat is erg leuk om te zien.

Tijdens deze trainingen hebben we ons ook bezig gehouden met de interactie tijdens de lessen. Wij hebben gemerkt dat veel docenten frontaal en klassikaal lesgeven, zij zeggen dingen en kinderen zeggen het na en schrijven het op. Er is weinig interactie, kinderen worden niet gestimuleerd om zelf na te denken.

Zo hebben we leraren laten nadenken over andere lesvormen, bijvoorbeeld vragen stellen over een onderwerp zodat kinderen zelf het goede antwoord geven, kinderen laten werken in groepjes, experimenten laten uitvoeren etc. We zijn nu regelmatig te vinden in de lessen van de docenten waarna we de les met de docenten evalueren en samen bekijken hoe zo’n les interactiever kan. Dat is erg interessant om te zien. En de kleuterklassen zijn voor mij ook erg handig, kan ik mijn Spaans nog een beetje bijspijkeren :).

De komende trainingen richten we ons meer op de structuur in de klas, welke lesvormen heb je allemaal, hoe behoud je de rust en orde in de klas, hoe besteed je aandacht aan de individuele leerlingen etc. Doordat er zo klassikaal gewerkt wordt, krijgen de kinderen die snel klaar zijn geen extra aandacht zodat ze zich gaan vervelen en druk worden, maar de kinderen die langzaam werken krijgen ook geen extra aandacht zodat zij niet mee kunnen komen. We willen samen met de docenten gaan nadenken hoe ze dat anders kunnen doen.

Al onze trainingen hebben we zo ingericht dat de docenten zelf nadenken over mogelijke oplossingen. Op deze manier staan de docenten ook achter de oplossingen en is de kans groter dat ze daar ook mee aan de slag gaan. Aan de andere kant leren de docenten zo ook dat ze zelf voldoende kennis hebben om hun problemen op te lossen en niet afhankelijk hoeven zijn van buitenlandse hulp. Wanneer ons project is afgelopen hopen we met de docenten + directrice een soort vakoverleg opgezet te hebben, zodat de docenten zelf verder kunnen met het oplossen van hun eigen problemen.

Natuurlijk is het hier niet alleen maar werken en worden er ook leuke dingen gedaan. Het strand is hier vlakbij, dus de weekenden worden daar vaak besteed. Lekker zwemmen in het heerlijke water!Afgelopen zaterdag ben ik met Wout en Inge naar een dorpje verderop gefietst en hebben we daar heerlijk in een riviertje gezwommen. 

Zondag hebben we de verjaardag gehad van het 6jarige zoontje van onze kokkin. Hebben hier heerlijk wat te eten gekregen, ons kapot gelachen toen de jarige job probeerde zijn piƱata kapot te slaan en nog even gezellig met de kinderen gespeeld.


Deze week hebben we ook een hapje schildpad geproefd. Was wel een beetje een raar idee, maar zag er eigenlijk gewoon uit als vlees en smaakte wonderbaarlijk lekker! [red: aan de Nicaraguaanse oostkust is dat gewoon legaal en deel van de inheemse cultuur. Maar toch...]

Komend weekend willen we een dagje gaan zeilen, zwemmen, vissen etc. Een stukje naar het noorden is een zandbank die na de orkaan in 2007 is ontstaan en daar heeft iemand al een huisje op gebouwd. Daar vlakbij is een mooie laguna waar we nog een dorpje kunnen bezoeken. Kortom, een heerlijk dagje genieten van zon en water. Zondag gaan we misschien nog naar het dorpje waar de directrice vandaan komt en waar we haar familie kunnen ontmoeten. En tussendoor natuurlijk ook nog de plaatselijke discotheek onveilig maken. Kortom, we hoeven ons hier niet te vervelen!

Adios! Kim